دسته‌بندی نشده

با انواع ظروف پلاستیکی و ویژگی آن ها آشنا شوید

به چه ظروف یا لوازم پلاستیکی می توان گفت با کیفیت؟

 

ظروف پلاستیکی آشپزخانه با کیفیت این روزها به موضوع مهمی در صنعت پلاستیک تبدیل شده است چرا که این ظروف ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارد. به همین علت باید نکاتی جهت خرید ظروف پلاستیکی آشپزخانه با کیفیت را بدانید تا از سلامت خود و خانواده مراقبت کنید. اگر هم قصد دارید جزء تولیدکنندگان کالاهای پلاستیکی باشید باید با آزمایش های لازم جهت تعیین کیفیت ظروف یا لوازم پلاستیکی آشنا شوید. همچنین باید بدانید ظروف یا لوازم پلاستیکی با کیفیت با چه گرانولی ساخته می شوند؟ تا انتها با ما باشید.

نکاتی جهت خرید ظروف پلاستیکی آشپزخانه با کیفیت

به چه ظروف یا لوازم پلاستیکی می توان گفت با کیفیت؟ ظروف پلاستیکی ای را باکیفیت می نامیم که به نیازها و انتظارات تک تک مصرف کنندگان خود پاسخ دهد و رضایت نسبی همگان را به خود جلب کند و همچنین این ظروف نباید از مواد اولیه ی دست دوم تولید شده باشند. ظروف پلاستیکی آشپزخانه با کیفیت را می توان از شرکت ها و برندهای معتبر خریداری کرد که در گذشته امتحان خود را پس داده اند و به کیفیت کارهای آن ها اطمینان کامل دارید. این شرکت های سازنده ی محصولات پلاستیکی از یک سری آزمایشاتی جهت تعیین کیفیت محصول تولیدشده استفاده می کنند که در ادامه ی مقاله به آن خواهیم پرداخت.
اما شما به عنوان مصرف کننده نمی توانید تست هایی که در کارخانه ی تولید محصولات پلاستیکی انجام می شود را روی ظروف پیاده کنید و تنها راهی که می توانید با اطمینان ظروف پلاستیکی آشپزخانه با کیفیت خریداری کنید معتبر بودن برند و در نظر داشتن یک سری نکاتیست که هر خریداری می تواند آن ها را از روی ظروف تشخیص دهد. ما در این بخش از مقاله نکاتی را برای شما گردآوری کردیم که با بکارگیری آن ها می توانید ظروف باکیفیت تهیه و استفاده نمایید. از جمله:

• شست و شوی تمام نقاط ظروف پلاستیکی باید به راحتی امکان پذیر باشد و نقطه ای از ظرف نشسته باقی نماند که ایجاد آلودگی و میکروب نماید.

• درب ظروف پلاستیکی باید کاملاً کیپ و بسته باشد تا مانع ورود کوچک ترین هوا و گرد و غباری به مواد داخل ظرف شود. همچنین ظرف پلاستیکی باید قابلیت بسته شدن با کیفیت اول خود را پس از هر بار استفاده داشته باشد.

• باز و بسته کردن درب ظرف پلاستیکی نباید به سختی انجام شود و در عین حال که درب ظرف کاملاً کیپ و محکم بسته می شود، باید به راحتی نیز باز و بسته گردد.

• ظروفی که برای مصرف خاصی تولید می شوند باید ویژگی های مرتبط با مصرف خود را داشته باشند. ویژگی هایی مانند طول، عرض، دهانه، ضخامت، رنگ و … باید با نوع محتویات آن هماهنگ باشد.

• یکی از مواردی که در ادامه ی مقاله نیز به آن خواهیم پرداخت میزان مقاومت ظروف پلاستیکی در برابر جابجایی در موقعیت های مختلف می باشد. ظروف نباید به راحتی بشکند و یا دچار تورفتگی شوند.

• مشخات ظروف پلاستیکی حتماً باید خوانا و غیرقابل پاک شدن روی ظرف حک شده باشد.

• موقع خرید ظروف پلاستیکی حتماً دقت کنید و ظرف را بو کنید. ظروف پلاستیکی که از مواد نو و درجه یک تولید شده باشند به هیچ وجه بوی نامطبوعی ندارند ولی ظروفی که از مواد بازیافتی و درجه دوم تولید می شوند بوی ماندگی و معمولاً بوی پلاستیک می دهند. این ظروف جهت مصرف مواد غذایی اصلاً مناسب نیستند.

• ظروف پلاستیکی باید از ضخامت خوبی نیز برخوردار باشند. ظروف پلاستیکی نازک و شکننده برای مصارف خوراکی و مخصوصاً بسته بندی مناسب نمی باشند و اصطلاحاً جز ظروف یک بار مصرف قرار می گیرند. همچنین باید ضخامت تمامی قسمت های آن یک اندازه باشد و یک دست باشد. این گونه نباشد که قسمت هایی از ظرف برآمدگی یا تورفتگی داشته باشند. این علامت ها نشان دهنده ی غیراستاندارد بودن ظرف پلاستیکی تولید شده است.

• ظروفی که قصد خرید آن را دارید بهتر است مات باشد چرا که هم کیفیت بهتری دارند و هم طول عمر بیشتری را نسبت به سایر ظروف دارند.

آزمایش های لازم جهت تعیین کیفیت ظروف یا لوازم پلاستیکی

چرا باید کیفیت برای ما مهم باشد؟ به این علت که کیفیت رابطه مستقیمی با میزان مشتریان و همچنین اعتبار شما دارد. زمانی که تولیدکننده ای کالای بی کیفیت و یا مضری را تولید کند، قطعاً مشتریان و اعتبار خود را از دست خواهد داد و جایگاهی در بازار نخواهد داشت. البته بسیارند تولیدکنندگانی که محصولات بی کیفیت تولید می کنند و همچنان درآمد بالایی دارند اما بیشتر مشتریان این شرکت ها شامل اشخاص کم درآمد و ناآگاه می باشد. افرادی که طالب کالای با کیفیت و با دوام باشند سراغ تولیدکننده ی معتبر می روند. کیفیت ظروف یا لوازم پلاستیکی را می توان از این جهت نیز مهم دانست که امکان دارد این ظروف برای بسته بندی پلاستیکی محصولات مختلف اعم از مواد غذایی، آرایشی بهداشتی، دارویی و شیمایی و دیگر موارد مورد استفاده قرار گیرند. همچنین ممکن است محصولاتی مانند کارد و چنگال یکبار مصرف یا لیوان های یکبار مصرف، کاسه، ظروف پیرکسی و انواع بشقاب مد نظر باشد و همه ی این ها با سلامت افراد ارتباط تنگاتنگی دارند. شمایی که تولیدکننده هستید باید بدانید ممکن است یکی از مصرف کنندگان این کالاها از اعضای خانواده یا بستگان و یا دوستان نزدیک شما باشند. پس باید کالای مصرفی را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت تولید کنید.
خرید گرانول درجه یک، گام اول در تولید محصولات پلاستیکی با دوام و کیفیت بالاست. دوام پلاست یکی از تولیدکنندگان انواع گرانول درجه یک جهت تولید محصولات پلاستیکی با کیفیت در سطح کشور می باشد. اما برای این که یک محصول پلاستیکی با کیفیت تولید کنید چه کارهایی لازم است؟ در مقالات گذشته نحوه ی تولید ظروف پلاستیکی را به طور کامل توضیح دادیم اما در اینجا می خواهیم بدانیم چگونه می توانیم از کیفیت محصولی که تولید کردیم یا قصد داریم تولید کنیم اطمینان داشته باشیم؟ برای رسیدن به این اطمینان باید آزمایش هایی جهت تعیین کیفیت انجام گردد که این آزمایش ها در دو مرحله صورت می پذیرد:
۱- آزمایش مواد اولیه پیش از تولید
۲- آزمایش کالای پلاستیکی پس از تولید

 

۱-  آزمایش مواد اولیه پیش از تولید

برای ساخت یک محصول پلاستیکی با کیفیت باید از مواد اولیه با کیفیت نیز استفاده شود چرا که نوع و میزان کیفیت مواد اولیه و فرمول بکار رفته در آن ها جهت ترکیب مواد با هم، تأثیر مستقیمی روی محصول نهایی دارد. آزمایش ها و تست هایی جهت تعیین و تأیید کیفیت مواد اولیه برای تولید ظروف و یا لوازم پلاستیکی وجود دارد که در این بخش از مقاله به آن می پردازیم. عبارتند از:

• تست مقاومت به ترک

محصولات پلاستیکی باید در برابر ترک خوردگی مقاوم باشند و با تست ESCR این موضوع مشخص می شود. تست ESCR مخفف Environmental Stress Crack Resistance و به معنای مقاومت به ترک در برابر عوامل محیطی خورنده می باشد. این تست برای پلی اتیلن هایی که چگالی بالایی دارند به کار برده می شود چرا که این پلیمرها توانایی مقاومت بالایی در برابر رشد آهسته ترک از خود نشان می دهند. پلی اتیلن با چگالی بالا یا همان HDPE که در مقالات گذشته درباره ی آن به طور کامل صحبت کردیم یک ماده ی کریستالی با چگالی بالاست. بعضی از پلی اتیلن ها نسبت به این تست مقاومت خوبی نشان می دهند و برخی دیگر خیر.
ESCR در واقع به­ مفهوم مقاومت پلیمر دارای ترک در برابر شکست در مجاورت با یک محیط مهاجم می باشد. این یک پارامتر حیاتی برای تخمین طول عمر پلاستیک است. برای فرمولاسیون های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بهترین فرمولاسیون برای ظروف پلاستیکی تعیین گردد. این تست می‌تواند یک تست پژوهشی شناخته شود.  یکی از دلایل اساسی برای شکست ناگهانی ترموپلاستیک ها همین شاخص می‌باشد. به طور کلی ESCR تعداد ساعاتی است که ۵۰ درصد از نمونه ها ترک های تنشی را نشان می‌دهند. در ظروف پلاستیکی بسته بندی موضوع ترک بسیار اهمیت دارد. چرا که این ظروف برای بسته بندی رنج وسیعی از محصولات مورد استفاده قرار می گیرند مانند مواد شوینده، انواع روغن ها. در نتیجه باید مقاومت لازم را داشته باشند تا دچار ترک خوردگی نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *